Home

Financiële begroting

Er volgt nu een overzicht van incidentele baten en lasten op programmaniveau. Voor de incidentele baten en lasten geldt dat, indien van toepassing, de begroting van de gemeenschappelijke regeling gevolgd wordt. Indien de incidentele bate of last uit de begroting van een gemeenschappelijke regeling komt, is de naam van de gemeenschappelijke regeling vermeld.

 

Bedragen x € 1.000

 Incidentele baten en lasten      

 Begroting 

 Begroting 

 Begroting 

 Begroting 

 (- = voordeel) 

2025

2026

2027

2028

nr.

 Lasten 

 Baten 

 Lasten 

 Baten 

 Lasten 

 Baten 

 Lasten 

 Baten 

1

 Programma Vitaliteit 

1.1

 Voortzetting Schooljongerenwerk (SJW) op Fioretti College Lisse

57

Na begrotingsbehandeling: Praktijkondersteuner Jeugd

25

 Totaal mutaties lasten en baten 

         82

           -  

          -  

          -  

          -  

             -  

          -  

            -  

1.1

 Onttrekking reserve Voortzetting Schooljongerenwerk (SJW) op Fioretti College Lisse

-57

1.2

 Storting reserve accommodatiebeleid 

         534

459

366

233

1.3

 Storting reserve onderwijshuisvesting 

      1.725

1.813

1.898

1.873

1.4

 Onttrekking reserve accommodatiebeleid 

   -828

  -625

  -465

-289

1.5

 Onttrekking reserve onderwijshuisvesting 

-1.728

 -1.729

  -1.689

   -1.643

 Totaal mutaties reserves 

  2.260

    -2.614

  2.272

-2.353

  2.264

     -2.154

  2.106

-1.932

 Subtotaal programma 1 

2.342

-2.614

2.272

-2.353

2.264

-2.154

2.106

-1.932

2

 Programma Leefomgeving 

2.1

 Onderzoek Aardwarmte

100

2.2

 Uitvoering projecten Ondermijning

  34

 Totaal mutaties lasten en baten 

        134

   -

          -  

          -  

          -  

             -  

          -  

            -  

2.1

 Onttrekking reserve

-100

 Totaal mutaties reserves 

      -100

          -  

          -  

          -  

             -  

          -  

            -  

 Subtotaal programma 2 

   134

  -100

          -  

          -  

          -  

             -  

          -  

           -  

3

 Programma Bedrijvigheid 

3.1

 Regionaal investeringsfonds 

         280

 Totaal mutaties lasten en baten 

        280

           -  

          -  

          -  

          -  

             -  

          -  

            -  

3.1

 Dekking Regionaal investeringsfonds vanuit reserve RIF. 

        -280

 Totaal mutaties reserves 

             -  

       -280

          -  

          -  

          -  

             -  

          -  

            -  

 Subtotaal programma 3 

       280

-280

          -  

          -  

          -  

             -  

          -  

           -  

4

 Programma Bestuur en ondersteuning 

 Geen incidentele baten en lasten. 

 Totaal mutaties lasten en baten 

             -  

           -  

          -  

          -  

          -  

             -  

          -  

            -  

 Totaal mutaties reserves 

             -  

-   

          -  

          -  

          -  

             -  

          -  

            -  

 Subtotaal programma 4 

            -  

          -  

          -  

          -  

             -  

          -  

           -  

5

 Algemene dekkingsmiddelen 

Geen incidentele baten en lasten. 

 Totaal mutaties lasten en baten

            -  

          -  

          -  

          -  

          -  

             -  

          -  

           -  

 Totaal mutaties reserves 

-

-

-

-

-

-

-

-

Subtotaal algemene dekkingsmiddelen 

-

-

-

-

-

-

-

-

 Totaal incidentele baten en lasten 

2.756

-2.994

2.272

-2.353

2.264

-2.154

2.106

-1.932

 Waarvan reservemutaties 

2.260

-2.994

2.272

-2.353

2.264

-2.154

2.106

-1.932

 
Toelichting:

Nr.

 Omschrijving 

1

Programma 1: Vitaliteit

1.1

De opdracht Schooljongerenwerk (SJW) op Fioretti College Lisse heeft een concrete einddatum: de opdracht moet in 2025 zijn afgerond en moet leiden tot beleid op dit onderwerp. De opdracht kan daardoor als incidenteel worden aangemerkt. De kosten worden gedekt uit de algemene reserve.

1.2

Deze regels hebben betrekking op de toevoeging en de onttrekking aan de reserve Accommodatiebeleid. De reserve Accommodatiebeleid wordt ingezet om de kapitaallasten van de gemeentelijke accommodaties (sport, cultuur en overig maatschappelijk) te egaliseren. Per 31 december is de verwachte dekkingsgraad van de reserve 57,6%. Dit betekent dat we 57,6% van de stortingen en de onttrekkingen aan de accommodatiebeleid als structureel aan mogen merken en de het resterende deel verantwoorden onder de incidentele baten en lasten.

1.3

Deze regels hebben betrekking op de toevoeging en de onttrekking aan de reserve Onderwijshuisvesting. De reserve Onderwijshuisvesting wordt ingezet om de kapitaallasten van de scholen te egaliseren. Per 31 december is de verwachte dekkingsgraad van de reserve 9,0%. Dit betekent dat we 9,0% van de stortingen en de onttrekkingen aan de accommodatiebeleid als structureel aan mogen merken en de het resterende deel verantwoorden onder de incidentele baten en lasten.

2

Programma 2: Leefomgeving

2.1

De gemeenten Hillegom, Lisse, Noordwijk en Teylingen zijn voornemens een verkenning aan te gaan met woningcorporaties (STEK en Padua) en Aardwarmte Rijnland (D4, Firan (dochteronderneming Alliander) en Shell Geothermie). Deze partijen gaan daarmee samen verkennen hoe een warmtenetwerk ontwikkeld kan worden, evenals het bepalen en aanwijzen van warmtekavel(s) alsmede het oprichten van een warmtebedrijf.

2.2

Vanuit de aanpak Ondermijning is door de portefeuillehouders een drietal prioriteiten benoemd waar extra inzet op benodigd is. Deze prioriteiten komen voort uit signalen vanuit het veld ondersteund door onderzoek en/of cijfers dan wel sluiten aan bij afspraken of prioriteiten voortkomende uit de regionale samenwerking in RIEC verband. Het betreft: Uitvoering plan van aanpak drugs voor Hillegom, Lisse en Teylingen, Actualisatie van het Ondermijningsbeeld.Extra aandacht voor (interne) awareness, waaronder ondermijnende criminaliteit.  Door middel van een pilot wordt bekeken of hier structurele invulling voor nodig is.

3

Programma 3: Bedrijvigheid

3.1

De projecten uit de uitvoeringsagenda Duin- en Bollenstreek hebben voor het overgrote deel een plek gevonden in de RIA.  De RIA vormt een belangrijke motor voor cofinanciering van specifieke regionale projecten ter verbetering van de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio.

4

Programma 4: Bestuur en Ondersteuning

4.1

5

Algemene Dekkingsmiddelen

5.1 

Deze pagina is gebouwd op 11/20/2024 16:38:27 met de export van 11/20/2024 16:30:30