Paragrafen

Paragraaf Lokale heffingen

Algemeen

Deze paragraaf bevat, overeenkomstig het BBV, een overzicht van het beleid over de lokale heffingen, de relevante ontwikkelingen die van invloed zijn op de tarieven, en een verantwoording over de mate waarin tarieven kostendekkend zijn, inclusief de uitgangspunten die daarbij zijn gehanteerd. Daarnaast presenteren wij een overzicht op hoofdlijnen van de diverse heffingen, de lokale lastendruk en een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid. In de Gemeentewet en een aantal bijzondere wetten is geregeld welke heffingen (belastingen en retributies) een gemeente mag opleggen. De gemeenteraad bepaalt welke van die heffingen daadwerkelijk worden geheven en de hoogte ervan.

Belastingen
De Gemeentewet geeft een limitatieve (uitputtende) opsomming van de belastingen die een gemeente mag heffen. Tegenover een belasting staat geen rechtstreekse individuele tegenprestatie van de overheid. De opbrengsten dienen als algemeen dekkingsmiddel. De gemeente Lisse heft de volgende belastingen: onroerendezaakbelastingen (OZB), roerendezaakbelastingen (RZB), toeristenbelasting, hondenbelasting en precariobelasting (als vergoeding voor het innemen of gebruik van openbare grond).

Rechten
Rechten zijn betalingen voor een geleverde of een bewezen dienst. Hiervan zijn de tarieven in principe volledig kostendekkend. Het is niet toegestaan een meer dan kostendekkend tarief te hanteren. In Lisse heffen we afvalstoffenheffing, rioolheffing, leges en marktgeld als rechten.

In de raadsvergadering van december 2024 worden de belastingverordeningen 2025 voor de bijstelling van de tarieven voorgelegd.  

Ontwikkelingen/actualiteit

Belastinghervormingen
In het kader van de nieuwe financieringssystematiek voor het gemeentefonds vanaf 2026 kijken de minister van BZK en de staatssecretaris van Financiën naar de mogelijkheid voor een groter eigen belastinggebied. We wachten de vervolgstappen  tot belastinghervormingen en een groter eigen gemeentelijk belastinggebied af.
Er is onderzoek naar invoering van twee nieuwe belastingen namelijk, planbatenheffing en grondbelasting ter bevordering van de woningbouw. Verder wordt een maximum voor de stijging van de OZB genoemd. Besluitvorming hierover wordt afgewacht.

Financiële uitgangspunten
In overeenkomst met de Kadernota 2025 houden we voor belastingen en retributies rekening met een inflatiepercentage van 3,7. Voor de heffingen geldt dat een compensatie alleen aan de orde is als dit binnen de grenzen van kostendekkendheid blijft. Voor de retributies geldt het uitgangspunt dat deze 100 procent kostendekkend zijn.

Voor de woonlasten (OZB, Afvalstoffenheffing en Rioolheffing) geldt dat de lasten voor de inwoner met gemiddeld maximaal 3,7% stijgen ten opzichte van 2024. De OZB eigenaren woningen wordt extra verhoogd met 2,6 procent om de effecten van de waardestijging in relatie tot de korting op de algemene uitkering te compenseren. Daarnaast is de OZB verhoogd om het tekort in de begroting te verminderen.

Overzicht lokale heffingen
In het volgende overzicht worden de opbrengsten van de lokale heffingen weergegeven.

Bedragen x € 1.000

Berekening kostendekkendheid leges en rechten

Rekening

Begroting

Begroting

Omschrijving 

2023

2024

2025

Onroerende zaakbelasting

6.891

7.470

8.216

Roerende zaakbelasting

3

3

3

Toeristenbelasting

 137

125

133

Hondenbelasting

118

115

115

Precariobelasting

66

10

27

Totaal niet bestedingsgebonden

7.214

7.723

8.494

Secretarieleges

 296

311

483

Leges omgevingsvergunningen

651

443

793

Marktgelden

12

13

13

Afvalstoffenheffing

4.046

4.888

5.441

Rioolrechten

2.238

2.267

2.134

Totaal bestedingsgebonden

7.243

         7.921

8.864

Totaal

14.457

 15.645

17.358

Wet waardering onroerende zaken (WOZ)
De vastgestelde WOZ-waarde vormt de grondslag voor de onroerendezaakbelastingen (OZB), de Waterschapsomslag gebouwd (geheven bij woning- of bedrijfspandbezitters in het gebied van het waterschap) en het huurwaardeforfait voor de inkomstenbelasting. De WOZ-administratie is een basisregistratie. De waarden worden op grond van de WOZ jaarlijks herzien. De Waarderingskamer schat de marktontwikkeling voor woningen op een stijging van 3 procent. Voor niet-woningen wordt de waardeontwikkeling geschat op een stijging van 2 procent.

Onroerendezaakbelastingen
De tarieven van de OZB worden gebaseerd op de WOZ-waarde en de geraamde opbrengsten in de begroting. De aanslag OZB 2025 wordt berekend over de waardebepaling per 1 januari 2024. Belastingen Bollenstreek volgt de marktontwikkeling en houdt bij het bepalen van de tarieven rekening met de ontwikkeling van de WOZ-waarde. De opbrengsten van de OZB is verhoogd met 10 procent (het inflatiecijfer, het negatief effect stijging WOZ-waarde en verminderen van het negatieve saldo).  

De ontwikkeling van de OZB-tarieven in de afgelopen jaren:

% van de WOZ-waarde

 Omschrijving

Van wie 

 2022

2023

2024 

Woningen

 Eigenaar 

0,1098%

0,0968%

0,1055%

Niet-woningen

 Eigenaar 

0,2453%

0,2349%

0,2560%

Niet-woningen

 Gebruiker 

0,2403%

0,2369%

0,2512%

Bij de vaststelling van de OZB-verordening in december wordt de waardeprognose per 1 januari 2024 bepaald. Dit om een juist percentage van de heffingsmaatstaf te kunnen vaststellen en de geraamde opbrengsten te garanderen, inclusief de uitgangspunten. Daarom zijn in bovenstaande tabel nog niet de percentages voor 2025 opgenomen.

Roerendezaakbelasting
Roerendezaakbelasting wordt geheven over roerende woon- en bedrijfsruimte, ofwel: verplaatsbare objecten die desondanks duurzaam aan een plaats verbonden zijn, denk bijvoorbeeld aan woonboten. De waarde van de objecten is de heffingsgrondslag. De tarieven en voorwaarden zijn gelijk aan die van de onroerendezaakbelastingen.

Toeristenbelasting
We heffen toeristenbelasting op personen die in de gemeente verblijven en niet als ingezetene ingeschreven staan in de Basisregistratie personen. Degene die het verblijf faciliteert (hotelhouder, huisvester arbeidsmigrant, B&B of campinghouder) is de belastingplichtige. De tarieven zijn verhoogd met 10 procent.

Tarieven toeristenbelasting

 2023

2024

2025 

Kampeermiddel

€ 1,35

€ 1,81

€ 2,53

Overige accommodatie

€ 2,71

€ 2,95

€ 3,25

Hondenbelasting
Wie een hond heeft, betaalt hiervoor hondenbelasting. De tarieven zijn verhoogd met de vastgestelde inflatie van 3,7 procent.

Tarieven hondenbelasting

 2023

2024 

2025 

Voor de eerste hond

€ 89,76

€ 97,92

€ 101,52

Voor de tweede en iedere volgende hond 

€ 139,68

€ 152,64

 € 158,28

Per kennel

 € 365,64

 € 398,52

 € 413,28

Precariobelasting
Precariobelasting wordt geheven voor het innemen of gebruiken van de openbare grond. De tarieven zijn verhoogd met 10 procent.

Leges en rechten
In overeenstemming met de beleidsuitgangspunten zijn de leges waar nodig verhoogd met de vastgestelde inflatie van 3,7 procent. De tarieven voor de reisdocumenten en rijbewijzen zijn aangepast aan de vastgestelde maximum tarieven. De bouwleges zijn geactualiseerd op basis van de laatste meerjaren prognoses van de aanvragen van de bouwvergunningen. Hieronder geven we inzicht in de kostendekkendheid van de leges.

Bedragen x € 1.000

Berekening kostendekkendheid leges en rechten

Omschrijving 

2023

2024

2025

Taakveld burgerzaken

843

       847

        1.146

Taakveld wonen en bouwen

 940

         1.114

   1.197

Kosten

 1.783

      1.961

2.344

Toe te rekenen kosten

Overhead

 259

         226

         270

Btw

336

371

440

Totale kosten

2.065

      2.558

  3.054

Opbrengsten leges burgerzaken

287

        311

         483

Opbrengsten leges omgevingsvergunningen

738

      443

         793

Totale opbrengsten

1.025

         754

   1.276

Kostendekkingspercentage

45%

 29%

42%

Toelichting:

  1. Onder de leges vallen de kosten van burgerlijke stand, reisdocumenten, rijbewijzen en vergunningverlening Algemene Plaatselijke Verordening (APV).
  2. De omgevingsvergunningen zijn ondergebracht bij het taakveld wonen en bouwen. De opbrengsten zijn de leges voor omgevingsvergunningen en welzijnstoetsing. De leges zijn aangepast aan de nieuwe Omgevingswet bij de inwerkingtreding op 1 januari 2024.
  3. De lasten in het taakveld zijn exclusief btw. Omdat het btw-compensatiefonds (bcf) wordt gevoed uit het gemeentefonds, is toerekening van de btw geoorloofd.
  4. De directe lasten van personeel HLTsamen zijn verantwoord op de taakvelden. De totale kosten van bedrijfsvoering vallen onder de overhead.

Marktgelden
De tarieven zijn verhoogd met de vastgestelde inflatie van 3,7 procent. Hieronder geven we inzicht in de kostendekkendheid van de marktgelden.

Bedragen x € 1.000

Berekening kostendekkendheid marktgelden

Omschrijving 

2023

2024

2025

Taakveld bedrijvenloket (markt)

46

         39

 36

Toe te rekenen kosten

Overhead

4

            4

4

Btw

10

             8

8

Totale (netto) kosten

61

         52

   48

Opbrengsten marktgelden

12

       13

 13

Kostendekkingspercentage

20%

25%

27%

Toelichting:
Taakveld bedrijfsloket, onderdeel straatmarkten'.
a. De directe lasten van personeel HLTsamen zijn verantwoord op het taakveld. De totale kosten van bedrijfsvoering vallen onder de overhead.
b. De lasten in het taakveld zijn exclusief btw. Omdat het btw-compensatiefonds (bcf) wordt gevoed uit het gemeentefonds, is toerekening van de btw geoorloofd.

Afvalstoffenheffingen
De tarieven voor de huishoudens zijn maximaal kostendekkend en in overeenstemming met de beleidsuitgangspunten is de afvalstoffenheffing verhoogd naar kostendekkendheid. Ook de kosten voor het ophalen van grofvuil zijn, in overeenstemming met de beleidsuitgangspunt dat de heffing 100% kostendekkend moet zijn.

Tarieven afvalstoffenheffing

Omschrijving 

2023

2024

2025

Meerpersoonshuishouden

    € 433,32

€ 512,52

€ 558,00

Eenpersoonshuishouden

    € 323,52

€ 382,68

€ 416,64

Grofvuil ophalen, grof afval tot 0,5 m3

€ 41,00

€ 45,00

€ 45,00

Hieronder geven we inzicht in de kostendekkendheid van de afvalkosten.

Bedragen x € 1.000

Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing

Omschrijving 

2023

2024

2025

Lasten taakveld afval

3.019

      3.718

3.991

Baten taakveld afval

327

         414

268

Kosten

 2.652

      3.304

3.723

Toe te rekenen kosten

Overhead

336

         428

459

Btw

 676

         822

880

Afvoeren veegvuil

 202

         200

209

Kwijtschelding

 140

     140

170

Totale (netto)kosten

4.046

4.894

5.441

Opbrengsten afvalstoffenheffing

 4.046

4.888

5.441

Kostendekkingspercentage

 100%

100%

100%

Toelichting:
Het taakveld afval.

a.   De directe lasten van personeel HLTsamen zijn verantwoord op het taakveld. De totale kosten van bedrijfsvoering vallen onder de overhead.
b.   De lasten in het taakveld zijn exclusief btw. Omdat het btw-compensatiefonds (bcf) wordt gevoed uit het gemeentefonds, is toerekening van de btw geoorloofd.
c.   Bij de berekening van de baten wordt een derde van de kosten van het taakveld straatreiniging toegerekend aan de heffing afvalstoffenheffing. De kosten worden mede gemaakt om zwerfafval te verwijderen en terug te dringen.
d.   Het is geoorloofd om het bedrag aan gegeven kwijtscheldingen te compenseren in het tarief.

Rioolheffing
De rioolheffing wordt geheven ter bestrijding van de kosten van de gemeentelijke watertaken (afvalwater, hemelwater en grondwater). De opbrengst van de rioolheffing is gebaseerd op 100 procent dekking van de kosten.  

Tarieven rioolheffing woningen en niet-woningen

Omschrijving 

2023

2024

2025

Gebruiker perceel

€ 201,24

€ 178,44

€ 185,04

Hieronder geven we inzicht in de kostendekkendheid van de rioolkosten.

Bedragen x € 1.000

Berekening kostendekkendheid rioolheffing  

Omschrijving 

2023

2024

2025

Lasten taakveld riolering

1.517

      1.192

1.313

Baten taakveld riolering

 0

        0

0

Kosten

 1.517

      1.458

    1.313

Toe te rekenen kosten

Overhead

169

         137

         156

BTW

 273

         395

370

Afvoeren veegvuil

 202

         200

         209

Kwijtschelding

 77

           86

         86

Totale (netto)kosten

 2.238

      2.010

2.133

Opbrengsten rioolheffing

 2.238

      2.010

2.133

Kostendekkingspercentage

100%

100%

100%

Toelichting:
Het taakveld riolering en water.

a.   De directe lasten van personeel HLTsamen zijn verantwoord op het taakveld. De totale kosten van bedrijfsvoering vallen onder de overhead.
b.   De lasten in het taakveld zijn exclusief btw. Omdat het btw-compensatiefonds (bcf) wordt gevoed uit het gemeentefonds, is toerekening van de btw geoorloofd.
c.   Bij de berekening van de baten wordt een derde van de kosten van het taakveld straatreiniging toegerekend aan de heffing rioolrecht. De kosten worden mede gemaakt om verstoppingen in het rioolstelsel te voorkomen.
d.   Het is geoorloofd om het bedrag aan gegeven kwijtscheldingen te compenseren in het tarief.

Kwijtscheldingen
De gemeente kan gehele of gedeeltelijke kwijtschelding verlenen aan inwoners die niet in staat zijn de belastingaanslag te betalen. In de ministeriële regeling Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 zijn hiervoor de regels vastgelegd. Deze regeling geldt ook voor de gemeentelijke heffingen (art. 255 Gemeentewet). In de Regeling kwijtschelding Lisse is bepaald dat kwijtschelding kan worden verleend voor de OZB, de rioolheffing en de afvalstoffenheffing.
De gemeenteraad heeft een beperkt aantal keuzen voor kwijtschelding, waaronder de criteria voor de kosten van bestaan. De kwijtscheldingsnorm is bepaald op 100 procent van de geldende bijstandsnorm en wordt jaarlijks met de belastingverordeningen bevestigd.

Waar mogelijk voeren we een automatische toets voor kwijtschelding uit. Van inwoners die dat jaar kwijtschelding hebben gekregen, toetsen we het volgende jaar of de inkomens- en vermogenssituatie is gewijzigd. Bij gelijkblijvende omstandigheden wordt automatisch kwijtschelding verleend.

Bedragen x € 1.000

Toegekende en ingeschatte kwijtscheldingen lokale heffingen

Omschrijving 

2023

2024

2025

Kwijtscheldingen rioolheffing

77

86

86

Kwijtscheldingen afvalstoffenheffing

  140

125

170

Kwijtscheldingen OZB

         -

          -

-

Totaal kwijtscheldingen

217

211

256

Woonlasten Regio 2024
Onder de gemeentelijke woonlasten verstaan we het gemiddelde bedrag dat een huishouden in een bepaalde gemeente betaalt aan OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing.

Gemeente

OZB woningen

OZB niet-woningen

Afvalstoffen-
heffing

Riool-heffing

Woon-lasten huurder

Woon-lasten eigenaar

Haarlemmermeer

0,0723%

0,5903%

€ 445

€ 156

€ 601

€ 993

Teylingen

0,0851%

0,3969%

€ 417

€ 177

€ 594

€ 1.051

Katwijk

0,1080%

0,7063%

€ 372

€ 164

€ 536

€ 1.080

Hillegom

0,0921%

0,3633%

€ 430

€ 235

€ 665

€ 1.102

Noordwijk

0,0853%

0,3584%

€ 449

€ 201

€ 650

€ 1.148

Lisse

0,1055%

0,5072%

€ 513

€ 178

€ 691

€ 1.193

Leiden

0,1131%

1,1677%

€ 476

€ 254

€ 730

€ 1.324

Heemstede

0,0793%

0,5289%

€ 409

€ 276

€ 685

€ 1.334

Oegstgeest

0,1267%

0,7066%

€ 447

€ 237

€ 684

€ 1.502

Bloemendaal

0,1078%

0,6361%

€ 522

€ 288

€ 810

€ 1.988

* Bron: Coelo.nl

Tabel kengetallen woonlasten
Overeenkomstig regelgeving (BBV) is de verplichte tabel belastingcapaciteit opgenomen.

Woonlasten

2023

2024

2025

A

OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde

€ 458

€ 502

€ 553

B

Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde

€ 201

€ 178

€ 185

C

Afvalstoffenheffing voor een gezin

€ 433

€ 513

€ 558

D

Eventuele heffingskorting

€ 0

€ 0

€ 0

E

Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde

€ 1.092

€1.193

€ 1.296

F

Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in t-1

€ 904

€ 944

€ 994

Woonlasten tov landelijke gemiddelde jaar ervoor (E/F) x 100%

121%

126%

130%

Deze pagina is gebouwd op 11/20/2024 16:38:27 met de export van 11/20/2024 16:30:30