Inleiding
Verbonden partijen zijn samenwerkingspartners waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft en medeverantwoordelijkheid draagt is (mede-eigenaarschap). Van een financieel belang is sprake als de gemeente middelen beschikbaar heeft gesteld die ze kwijt is wanneer de verbonden partij failliet gaat en/of in de financiële problemen komt en als de daaraan verbonden kosten verhaald kunnen worden op de gemeente. Van een bestuurlijk belang is sprake als de gemeente (in de persoon van een wethouder, raadslid of ambtenaar) zeggenschap kan uitoefenen via een zetel in het bestuur of stemrecht.
Verbonden partijen kunnen zowel publiekrechtelijke (gemeenschappelijke regelingen) als privaatrechtelijke (stichtingen, verenigingen, nv’s en bv’s) organisaties zijn. Vanwege de risico’s die de gemeente met dat mede-eigenaarschap loopt, geldt voor deze partijen een bijzonder sturings- en beheersingssysteem ( governance ). Vanwege de gemeentelijke belangen in de verbonden partijen hebben deze een bijzondere status.
Deze paragraaf behandelt, zoals bepaald in artikel 15 uit het BBV, de algemene visie op het inschakelen van een verbonden partij, de ontwikkelingen die er spelen en de voorgeschreven lijst van verbonden partijen.
Welke ontwikkelingen spelen er?
Op 1 juli 2022 is een wijziging van de Wgr in werking getreden. Deze wijziging heeft als doel de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen en de kaderstellende en controlerende rol van gemeenteraden, provinciale staten en algemene besturen van waterschappen in relatie tot gemeenschappelijke regelingen te versterken. Om de kaderstellende en controlerende rol van de volksvertegenwoordiging beter te kunnen invullen en de democratische legitimatie te verbeteren, wordt met deze wetswijziging een aantal aanpassingen en aanvullingen geïntroduceerd op de al bestaande wettelijke bevoegdheden en instrumenten.
De wijzigingen van de Wgr zijn onder te verdelen in drie categorieën:
1. De versterking van de positie van gemeenteraden bij besluitvorming in gemeenschappelijke regelingen.
2. De introductie van aanvullende controle-instrumenten voor gemeenteraden.
3. Het verbeteren van de positie van gemeenteraden met betrekking tot het functioneren van de regeling.
Overzicht met verbonden partijen
De lijst van verbonden partijen bevat de informatie zoals is aangegeven in artikel 15 van het BBV. Hierbij onderscheiden we de vier categorieën: gemeenschappelijke regelingen, vennootschappen en coöperaties, stichtingen en verenigingen en overige verbonden partijen. Per verbonden partij maken we duidelijk wat het belang van de gemeente is, welk openbaar belang daarmee wordt gediend en hoe groot dat belang is. Daarbij vermeldt deze lijst de financiële informatie over de verbonden partijen en eventuele risico's voor de gemeente.
De paragraaf is niet gericht op het gemeentelijk mede-opdrachtgeverschap dat zich richt op de prestaties van de verbonden partij als bijdrage aan de maatschappelijke doelstellingen van de gemeente. Die rol komt terug in de reguliere begrotingsprogramma’s, net zoals dat gebeurt voor de andere samenwerkingspartners die geen verbonden partijen zijn.
Onderstaand overzicht bevat de geprognosticeerde cijfers 2025 voor zover deze bekend zijn op het moment van schrijven. In regionaal verband is afgesproken dat de gemeenschappelijke regelingen bij een gelijkblijvend takenpakket de lasten voor de loonkosten met maximaal 11,1 procent mogen indexeren en voor de materiële kosten een indexering van 3,7 procent mogen toepassen.
Totaaloverzicht bijdragen aan verbonden partijen
Naam | Begroot 2024 | Begroot 2025 | |
1. | Gemeenschappelijke regelingen | ||
---|---|---|---|
HLTsamen | € 16.214.597 | € 17.100.494 | |
Holland Rijnland | € 571.605 | € 646.515 | |
Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Bollenstreek | € 13.540.891 | € 14.698.900 | |
Werkvoorzieningschap Kust, Duin- en Bollenstreek / Provalu | € 2.080.000 | € 2.205.000 | |
Regionale dienst openbare gezondheidszorg Hecht Hollands Midden | € 1.687.000 | € 1.660.743 | |
Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM) | € 1.650.657 | € 1.856.401 | |
Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland | € 184.458 | € 195.517 | |
Regeling omgevingsdienst West-Holland (ODWH) | € 799.000 | € 894.000 | |
Vuilafvoerbedrijf Duin- en Bollenstreek (VAB) | € 677.193 | € 631.444 | |
Samenwerking Belastingen Bollenstreek | € 536.663 | € 580.663 | |
2. | Vennootschappen en coöperaties | ||
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | € 0 | € 0 | |
Duin- en waterbedrijf Zuid-Holland (Dunea) | € 0 | € 0 | |
Alliander N.V. | € 0 | € 0 | |
De Meerlanden N.V. | € 1.794.838 | € 2.146.966 | |
Greenport Ontwikkelingsmaatschappij B.V. (GOM) | € 0 | € 0 | |
3. | Stichtingen en verenigingen | ||
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (RIJK) | € 156.099 | € 168.587 | |
4. Overige verbonden partijen | |||
Totaal | € 39.893.001 | € 42.785.230 |
1. | Gemeenschappelijke regelingen | |||
---|---|---|---|---|
HLTsamen | ||||
Vestigingsplaats | Hillegom | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regelingen | |||
Doelstelling/publiek belang | Daarmee biedt de werkorganisatie een kwalitatief, hoogwaardige, efficiënte en innovatieve dienstverlening aan de 'klanten' van de gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen. | |||
Bestuurlijk belang | Het bestuur bestaat uit zes leden van de drie gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen. Het ene lid is een wethouder en het andere lid is de burgemeester per gemeente. | |||
Jaarlijkse bijdrage | Jaarlijkse bijdrage volgens in het bedrijfsplan opgenomen verdeelsleutel. | |||
Financieel belang | Een eventueel nadelig saldo van de gemeenschappelijke regeling wordt gedekt door aanvullende bijdragen op basis van deze verdeelsleutel. | |||
Kerncijfers | (Bedragen x € 1.000) | 1-1-2025 | 31-12-2025 | |
Eigen vermogen | 500 | 500 | ||
Vreemd vermogen | 11.277 | 9.556 | ||
Resultaat | 0 | 0 | ||
Risico's | Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden. | |||
Ontwikkelingen | Uitvoering geven aan het bedrijfsplan vastgesteld in de raden van de aangesloten gemeenten. Focus ligt op het | |||
Overige informatie |
Holland Rijnland | |||
Vestigingsplaats | Leiden | ||
---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regelingen | ||
Doelstelling/publiek belang | Holland Rijnland is een samenwerking van en voor dertien gemeenten in het hart van de Randstad. Deze gemeenten werken vanuit een gezamenlijke strategische visie op de verdere ontwikkeling van de regio om de kwaliteit van wonen, werken, ondernemen en recreëren van burgers, bedrijven en instellingen in het gebied te bevorderen. | ||
Bestuurlijk belang | Elke gemeente vaardigt twee personen af, plus een mogelijk DB-lid. Het aantal leden is echter niet van invloed op de stemverhouding. Voor elke 10.000 inwoners wordt één stem uitgebracht, met een minimum van twee stemmen. Daardoor kan het aantal stemmen per gemeente variëren . Lisse heeft 9 stemmen. Het Dagelijks Bestuur bestaat uit 8 leden. | ||
Jaarlijkse bijdrage | Jaarlijkse deelnemersbijdrage op basis van aantal inwoners. | ||
Financieel belang | Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten. | ||
Kerncijfers | (Bedragen x € 1.000) | 1-1-2025 | 31-12-2025 |
Eigen vermogen | 1.469 | 1.469 | |
Vreemd vermogen | 985 | 985 | |
Resultaat | 0 | 0 | |
Risico's | Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden. | ||
Ontwikkelingen | Er wordt een nieuwe Regionale investeringsagenda uitgewerkt. Hierin staan gezamenlijk gedragen ambities op de beleidsterreinen Ruimte (o.a. wonen, mobiliteit, biodiversiteit), Regionale Energie Strategie, het Sociaal Domein en de strategische positionering van de regio. |
Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Bollenstreek | |||
Vestigingsplaats | Lisse | ||
---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regelingen | ||
Doelstelling/publiek belang | Individuele voorzieningen op het gebied van werk, inkomen en zorg. | ||
Bestuurlijk belang | Het algemeen bestuur bestaat uit twee wethouders per deelnemende gemeente en het dagelijks bestuur uit één wethouder per deelnemende gemeente. | ||
Jaarlijkse bijdrage | Jaarlijkse bijdrage grotendeels gebaseerd op werkelijke verstrekkingen. De kosten van PW en LKS worden naar rato van de BUIG budgetten toegerekend aan de gemeente. | ||
Financieel belang | Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten. | ||
Kerncijfers | (Bedragen x € 1.000) | 1-1-2025 | 31-12-2025 |
Eigen vermogen | 0 | 0 | |
Vreemd vermogen | 70 | 70 | |
Resultaat | 0 | 0 | |
Risico's | Een risico voor de gemeenten is enerzijds de bijdrage van de gemeenten in de exploitatielasten van de ISD, en anderzijds de uitvoering van een open einderegeling door de ISD, waar de gemeenten de financiële lasten van dragen. | ||
Ontwikkelingen | Er vinden aanbestedingen plaats voor hulp bij het huishouden, hulpmiddelen, woningaanpassingen en trapliften. De belangrijkste onzekerheid in de begroting 2025 zijn de financiële consequenties van deze aanbestedingen. Op basis van het programma Frontin Buig is de verwachting dat het aantal uitkeringsgerechtigden in 2025 afneemt. Wel is de verwachting dat het aantal loonkostensubsidies stijgt, wat een positief signaal is. | ||
Overige informatie |
Werkvoorzieningschap Kust, Duin- en Bollenstreek / Provalu | |||
Vestigingsplaats | Voorhout | ||
---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regelingen | ||
Doelstelling/publiek belang | Provalu verzorgt de plaatsing van mensen met een WSW-indicatie. Provalu verzorgt de interne en externe gesubsidieerde arbeid door uitstromers. | ||
Bestuurlijk belang | Het algemeen bestuur bestaat uit één wethouder en het dagelijks bestuur uit één wethouder. | ||
Jaarlijkse bijdrage | Jaarlijkse deelnemersbijdrage op basis van aantal inwoners. | ||
Financieel belang | Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten. | ||
Kerncijfers | (Bedragen x € 1.000) | 1-1-2025 | 31-12-2025 |
Eigen vermogen | 4.596 | 4091 | |
Vreemd vermogen | 2.574 | 2404 | |
Resultaat | |||
Risico's | Er zijn geen materiële risico’s waarvoor maatregelen getroffen moeten worden. | ||
Ontwikkelingen | In november 2023 is de Meerjarenvisie Provalu 2030 vastgesteld. In 2024 wordt begonnen met de implementatie van de visie. Dit loopt door in 2025. | ||
Overige informatie |
Regionale dienst openbare gezondheidszorg Hecht Hollands Midden | |||
Vestigingsplaats | Leiden | ||
---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regelingen | ||
Doelstelling/publiek belang | De Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg (Hecht) Hollands Hecht Hollands Midden bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en het welbevinden van de burgers in de regio Hollands Midden in zowel reguliere als crisisomstandigheden. | ||
Bestuurlijk belang | Het algemeen bestuur bestaat uit de portefeuillehouders volksgezondheid van de achttien deelnemende gemeenten. Het dagelijks bestuur bestaat uit zeven leden, van wie geen afkomstig uit de gemeente Lisse. | ||
Jaarlijkse bijdrage | Jaarlijkse deelnemersbijdrage op basis van aantal inwoners. | ||
Financieel belang | De kosten van HECHT Hollands Midden worden gedragen door de deelnemende gemeenten. | ||
Kerncijfers | (Bedragen x € 1.000) | 1-1-2025 | 31-12-2025 |
Eigen vermogen | 224 | -285 | |
Vreemd vermogen | 41.206 | 41.506 | |
Resultaat | 0 | 0 | |
Risico's | Afgelopen jaren zijn door meerjarige hoge inflatie de loon- en materiële kosten flink toegenomen. Daarbij is het personeelsbestand van Hecht toegenomen met hoge kosten voor inhuur. | ||
Ontwikkelingen | Ontwikkelingen die in 2025 een rol spelen zijn onder andere de keuzes van het Rijk voor investeringen in de publieke gezondheid, implementatie van het Gezond en Actief Leven Akkoord en Integraal Zorg Akkoord, pandemische paraatheid, forensische geneeskunde, het verankeren van de opbrengsten van het programma Hecht24 in de exploitatie en vernieuwingen binnen de jeugdgezondheidszorg. Om doelen en ambities waar te maken is meer grip en transparantie op de bedrijfsvoering/het productportfolio van Hecht vereist. Daartoe voert Hecht kostprijsonderzoek en een impactanalyse uit op al haar producten en diensten en implementeert een begrotingsrekentool. Deze inspanningen moeten per 2025 bijdragen aan het vastleggen van een helder (en haalbaar) takenpakket en het introduceren van een solide financieringssystematiek. In 2025 worden ten aanzien van het takenpakket en voor de financiële stabiliteit van Hecht keuzes gemaakt door het bestuur, colleges en raden. Hierbij speelt ook de voorziene budgetimpact van het ravijnjaar een rol. | ||
Overige informatie |
Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM) | |||
Vestigingsplaats | |||
---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regelingen | ||
Doelstelling/publiek belang | In de Veiligheidsregio Hollands Midden werken hulpverleningsdiensten en gemeenten samen aan de veiligheid. Ze bereiden zich voor op rampen en ernstige ongelukken. Daarnaast nemen ze maatregelen om toenemende risico's beter te beheersen. | ||
Bestuurlijk belang | Vertegenwoordigers in het bestuur van de Gemeenschappelijke regeling. De 18 burgemeesters uit de regio Hollands Midden vormen samen het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Hollands Midden. Het Dagelijks Bestuur is samengesteld uit 6 burgemeesters. | ||
Jaarlijkse bijdrage | Jaarlijkse deelnemersbijdrage op basis van aantal inwoners. | ||
Financieel belang | Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten. | ||
Kerncijfers | (Bedragen x € 1.000) | 1-1-2025 | 31-12-2025 |
Eigen vermogen | 5.548 | 5.814 | |
Vreemd vermogen | 72.676 | 87.352 | |
Resultaat | 0 | 0 | |
Risico's | Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden. | ||
Ontwikkelingen | Nieuw Regionaal Risicoprofiel VRHM, Beleidsplan 2020-2023 en Crisisplan: | ||
Overige informatie |
Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland | |||
Vestigingsplaats | Leiden | ||
---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | ||
Doelstelling/publiek belang | Het behartigen van de belangen van de (13) deelnemende gemeenten voor een goede, doelmatige uitvoering van bedrijfsvoeringstaken op basis van de Jeugdwet en optioneel op andere terreinen binnen het Sociaal Domein. | ||
Bestuurlijk belang | Alle jeugdhulp wethouders van de deelnemende gemeenten zitten in het bestuur van de gemeenschappelijke regeling. | ||
Jaarlijkse bijdrage | Kostenverdeling gemeenten na rato gebruik jeugdzorg. | ||
Financieel belang | Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten. | ||
Kerncijfers | (Bedragen x € 1.000) | 1-1-2025 | 31-12-2025 |
Eigen vermogen | 16.205 | 16.205 | |
Vreemd vermogen | 0 | 0 | |
Resultaat | 0 | 0 | |
Risico's | Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden. | ||
Ontwikkelingen | Na oprichting heeft de Serviceorganisatie Zorg ingezet op inrichting van de primaire processen en professionalisering van de bedrijfsvoering. Dit blijft de Serviceorganisatie Zorg in 2025 voortzetten en intensiveren. De focus ligt op versterken van formatie, het uitvoeren van taken in eigen beheer en het versterken van inzicht in de jeugdhulpketen. In 2025 treedt, naar verwachting, de nieuwe wet Verbetering beschikbaarheid jeugdzorg in werking. In de nieuwe wet worden gemeenten verplicht om regionaal samen te werken bij de inkoop van specialistische jeugdzorg. Dit draagt bij aan de verbetering van de beschikbaarheid van jeugdzorg voor de meest kwetsbare kinderen en gezinnen en vermindering van administratieve lasten. De wet legt ook de indeling van de jeugdhulpregio’s vast. Bij Algemene maatregel van bestuur (AmvB) wordt vastgelegd welke zorgvormen in regionaal verband moeten worden ingekocht. Ter voorbereiding op de wet wordt gekeken in hoeverre de huidige regio’s voldoende ‘robuust’ zijn met de regionale inkoop van jeugdhulp. De wet Verbetering beschikbaarheid jeugdzorg komt voort uit de afspraken in de Hervormingsagenda Jeugd. | ||
Overige informatie |
Regeling omgevingsdienst West-Holland (ODWH) | |||
Vestigingsplaats | |||
---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regelingen | ||
Doelstelling/publiek belang | Uitvoering van de VTH-A taken (Vergunningverlening, Toezicht&Handhaving en Advies) volgens de Wet milieubeheer en de Wet bodembescherming en Besluit Bodemkwaliteit. | ||
Bestuurlijk belang | Vertegenwoordigers in het bestuur van de Gemeenschappelijke regeling. De stemverhouding wordt jaarlijks vastgesteld door het AB en is afhankelijk van de gemeente bijdrage in versus totale begroting. Het dagelijks bestuur bestaat uit 5 leden waarvan 1 afkomstig uit de gemeente Lisse. Het algemeen bestuur bestaat uit 25 leden waarvan 2 bestuursleden afkomstig uit de gemeente Lisse. | ||
Jaarlijkse bijdrage | Jaarlijkse bijdrage op basis van uren. | ||
Financieel belang | Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten. | ||
Kerncijfers | (Bedragen x € 1.000) | 1-1-2025 | 31-12-2025 |
Eigen vermogen | 2.206 | 2.206 | |
Vreemd vermogen | 14.342 | 14.392 | |
Resultaat | 0 | 0 | |
Risico's | Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden. | ||
Ontwikkelingen | In 2025 gaat de ODWH verder met het verbeteren van de robuustheid (kwalitatief en financieel). Verder zal er ingespeeld worden op nieuwe ontwikkelingen en wordt er verder gewerkt aan het uitzetten van de strategie voor langere termijn. De samenwerking met andere omgevingsdiensten in Zuid Holland zorgt voor versterking van individuele diensten. | ||
Overige informatie |
Vuilafvoerbedrijf Duin- en Bollenstreek (VAB) | |||
Vestigingsplaats | Voorhout | ||
---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regelingen | ||
Doelstelling/publiek belang | De VAB verzorgt voor de bollen6 gemeenten de overslag en afvoer van verbrandbaar en composteerbaar/vergistbaar afval. | ||
Bestuurlijk belang | Algemeen bestuur: 1 wethouder | ||
Jaarlijkse bijdrage | Jaarlijkse deelnemersbijdrage. | ||
Financieel belang | Een eventueel nadelig saldo van de gemeenschappelijke regeling wordt gedekt door aanvullende bijdragen op basis van een verdeelsleutel. | ||
Kerncijfers | (Bedragen x € 1.000) | 1-1-2025 | 31-12-2025 |
Eigen vermogen | 240 | 218 | |
Vreemd vermogen | 18.282 | 17.398 | |
Resultaat | 0 | 0 | |
Risico's | Er wordt een nieuwe locatie gebouwd op het huidige VAB terrein. Hiervoor dienen ook langlopende overeenkomsten met omliggende partijen (NS) gemaakt te worden. Deze zitten in de afrondende fase. | ||
Ontwikkelingen | Het overslagstation van de VAB aan de ’s Gravendamseweg 75 in Voorhout wordt compleet vervangen en vernieuwd. De besluitvorming in de raad met betrekking tot budget is al genomen evenals het principebesluit om met de Meerlanden een gezamenlijke BV op te richten voor de vervaging en exploitatie. | ||
Overige informatie |
Samenwerking Belastingen Bollenstreek | |||
Vestigingsplaats | Noordwijk | ||
---|---|---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regelingen | ||
Doelstelling/publiek belang | Belastingen Bollenstreek (gBB) verricht voor een aantal gemeenten de uitvoeringswerkzaamheden van de gemeentelijke belastingen: wet WOZ, aanslagoplegging, invordering, kwijtschelding en bezwaarschriften. | ||
Bestuurlijk belang | De portefeuillehouders Belastingen van de colleges van de deelnemers komen tenminste eenmaal per jaar in vergadering bijeen voor overleg en afstemming over deze gemeenschappelijke regeling. | ||
Jaarlijkse bijdrage | Jaarlijkse deelnemersbijdrage | ||
Financieel belang | Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten. De financiële gegevens zijn onderdeel van de financiële gegevens van de centrumgemeente Noordwijk. | ||
Kerncijfers | (Bedragen x € 1.000) | 1-1-2025 | 31-12-2025 |
Eigen vermogen | 0 | 0 | |
Vreemd vermogen | 0 | 0 | |
Resultaat | 0 | 0 | |
Risico's | Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden. | ||
Ontwikkelingen | In 2024 is een onderzoek gestart naar de financiële bijdrage aan de gBB. |
2. | Vennootschappen en coöperaties | |||
---|---|---|---|---|
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | ||||
Vestigingsplaats | Den Haag | |||
Rechtsvorm | Vennootschappen en coöperaties | |||
Doelstelling/publiek belang | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | |||
Bestuurlijk belang | De gemeente is voor 0,33% aandeelhouder. De raad van bestuur en de directie bestaan beiden uit 3 leden waarvan geen leden afkomstig uit de gemeenten. | |||
Jaarlijkse bijdrage | Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden. | |||
Financieel belang | Jaarlijks wordt dividend verstrekt over de in het bezit zijnde aandelen. De BNG is een NV. De aandeelhouders zijn niet aansprakelijk voor eventuele tekorten bij de BNG. | |||
Kerncijfers | (Bedragen x € 1.000) | 1-1-2025 | 31-12-2025 | |
Eigen vermogen | 4.721.000 | |||
Vreemd vermogen | 110.819.000 | |||
Resultaat | 254.000 | |||
Risico's | Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden. | |||
Ontwikkelingen | BNG Bank is betrokken partner voor een duurzamer Nederland. De bank ondersteunt overheidsbeleid door op basis van haar excellente kredietwaardigheid financiering tegen gunstige voorwaarden te verstrekken ten behoeve van gemeenten, woningcorporaties, zorg- en onderwijsinstellingen, projectfinanciering en andere instellingen met een maatschappelijk belang. De BNG Bank is de vierde bank van Nederland. |
Duin- en waterbedrijf Zuid-Holland (Dunea) | |||
Vestigingsplaats | Zoetermeer | ||
---|---|---|---|
Rechtsvorm | Vennootschappen en coöperaties | ||
Doelstelling/publiek belang | Dunea produceert en levert aan circa 1,38 miljoen klanten lekker en betrouwbaar drinkwater in het westelijk deel van Zuid-Holland. | ||
Bestuurlijk belang | Aandeelhouder. Het bestuur bestaat uit 1 lid welke niet afkomstig uit de gemeente Lisse. | ||
Jaarlijkse bijdrage | Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden. | ||
Financieel belang | De gemeente heeft 68.313 aandelen tegen een nominale waarde van € 5. Als aandeelhouder is de gemeente niet aansprakelijk voor eventuele verliezen van de NV. Dunea keert geen dividend uit. | ||
Kerncijfers | (Bedragen x € 1.000) | 1-1-2025 | 31-12-2025 |
Eigen vermogen | 258.451 | ||
Vreemd vermogen | 645.379 | ||
Resultaat | 6.850 | ||
Risico's | Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden. | ||
Ontwikkelingen | Dunea voert vaak innovatieve projecten uit om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen en eisen, of om processen verder te optimaliseren zoals schone maaswaterketen, uitbreiding waterzuivering, samenwerking waterketen en verbinding aan greenport. |
Alliander N.V. | |||
Vestigingsplaats | Arnhem | ||
---|---|---|---|
Rechtsvorm | Vennootschappen en coöperaties | ||
Doelstelling/publiek belang | Via energienetwerken zorgt Alliander voor de distributie van gas en elektriciteit in een groot deel van Nederland. Alliander brengt een open en duurzame energiemarkt dichterbij. | ||
Bestuurlijk belang | Aandeelhouder. De raad van bestuur bestaat uit 3 leden waarvan geen bestuursleden afkomstig uit de gemeente Lisse. | ||
Jaarlijkse bijdrage | Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden. | ||
Financieel belang | Jaarlijks keert Alliander 45% van het resultaat uit in dividend aan de aandeelhouders. Als aandeelhouder is de gemeente niet aansprakelijk voor eventuele verliezen van de N.V. | ||
Kerncijfers | (Bedragen x € 1.000) | 1-1-2025 | 31-12-2025 |
Eigen vermogen | 4.482.000 | ||
Vreemd vermogen | 6.897.000 | ||
Resultaat | 267.000 | ||
Risico's | Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden. | ||
Ontwikkelingen | De economische groei is een uitdaging en de overgang naar een duurzaam energiesysteem komt steeds meer opstoom. Alliander bevindt zich in een uitdagende periode om dit met alle stakeholders te realiseren. Samen slimme oplossingen bedenken zodat de energievoorziening betrouwbaar, betaalbaar en bereikbaar blijft voor iedereen. | ||
Overige informatie |
De Meerlanden N.V. | |||
Vestigingsplaats | Hoofddorp | ||
---|---|---|---|
Rechtsvorm | Vennootschappen en coöperaties | ||
Doelstelling/publiek belang | De Meerlanden werkt samen met een aantal gemeenten aan een schone en duurzame leef- en werkomgeving. Dit doen zij door de gemeenten schoon, heel en veilig te houden en door afval innovatief in te zamelen en te verwerken. | ||
Bestuurlijk belang | Algemeen bestuur: 1 wethouder | ||
Jaarlijkse bijdrage | Jaarlijkse deelnemersbijdrage. | ||
Financieel belang | De gemeente Lisse bezit 10.607 aandelen (6,49%) van de totale 163.399 aandelen. | ||
Kerncijfers | (Bedragen x € 1.000) | 1-1-2025 | 31-12-2025 |
Eigen vermogen | 33.904 | 34.848 | |
Vreemd vermogen | 46.146 | 49.367 | |
Resultaat | 0 | 0 | |
Risico's | De (uniforme) tarieven zijn gebaseerd op (werkelijke) kostenallocatie. Dat betekent dat meer-/minderkosten doorberekend worden naar de aangesloten gemeenten. | ||
Ontwikkelingen | Meerlanden, als gezamenlijk overheidsbedrijf, verzorgt zijn diensten steeds meer op basis van uniforme tarieven. Dit betekent dat de aangesloten gemeenten evenredig belast worden met de kosten. Daarnaast investeert Meerlanden (in beleid en uitvoering) in een verdere ontwikkeling naar een circulaire economie. | ||
Overige informatie |
Greenport Ontwikkelingsmaatschappij B.V. (GOM) | |||
Vestigingsplaats | Hillegom | ||
---|---|---|---|
Rechtsvorm | Vennootschappen en coöperaties | ||
Doelstelling/publiek belang | GOM is een uitvoeringsorganisatie zonder publiekrechtelijke taken. Bij GOM zijn vijf Duin- en Bollenstreekgemeenten betrokken. De regio Holland Rijnland en meer in het bijzonder het gebied van de Duin- en Bollenstreek heeft een sterke internationale concurrentiepositie in de tuinbouwsector waar het gaat om bloemen, bollen en vaste planten. Partijen willen deze internationale concurrentiepositie behouden, uitbouwen en versterken door een integrale gebiedsontwikkeling waarbij vorm en inhoud wordt gegeven aan een integrale ruimtelijke herstructurering van het gebied van de Duin- en Bollenstreek. De herstructurering van de Greenport vraagt een integrale en bovenlokale aanpak. | ||
Bestuurlijk belang | Lid van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders: 1 wethouder per deelnemende gemeente. | ||
Jaarlijkse bijdrage | Er is geen sprake van een jaarlijks bijdrage. | ||
Financieel belang | De gemeente heeft zich (evenals de andere vier deelnemende gemeenten) garant gesteld voor een bedrag van 7 miljoen. | ||
Kerncijfers | (Bedragen x € 1.000) | 1-1-2025 | 31-12-2025 |
Eigen vermogen | 325 | 325 | |
Vreemd vermogen | 17.650 | 17.650 | |
Resultaat | 0 | 0 | |
Risico's | Met inachtneming van de kapitaalinbreng van de gemeenten (€ 325.000), de € 10 miljoen bijdrage van Holland Rijnland uit het regionale investeringsfonds (RIF) voor de Greenport en een nader te bepalen deel van de € 20 miljoen uit het RIF voor de regionale groenstructuur, de toegekende FES-gelden, eventuele provinciale- en rijksbijdragen, eventuele andere subsidies en de opbrengst uit de verkoop van gronden en woningbouwtitels is het uitgangspunt van de GOM een budgettair neutraal eindresultaat. De gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen hebben zich - ieder afzonderlijk evenals de andere twee deelnemende gemeenten - garant gesteld voor een bedrag van € 7 miljoen. | ||
Ontwikkelingen | In 2025 wordt uitvoering gegeven aan het Meerjarenprogramma 2024-2028. | ||
Overige informatie |
3. | Stichtingen en verenigingen | |||
---|---|---|---|---|
Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (RIJK) | ||||
Vestigingsplaats | Heemstede | |||
Rechtsvorm | Stichtingen en verenigingen | |||
Doelstelling/publiek belang | Stichting RIJK is een samenwerkingsorganisatie tussen gemeenten om financiële, kwalitatieve en procesmatige voordelen voor haar leden te halen. Daarnaast wordt inkoop als strategisch en tactisch instrument ingezet ter ondersteuning van de beleidsdoelstellingen van de gemeente. | |||
Bestuurlijk belang | Gemeentesecretaris in het Algemeen bestuur. | |||
Jaarlijkse bijdrage | Jaarlijkse deelnemersbijdrage op basis van aantal inwoners. Deze is ondergebracht bij HLTsamen | |||
Financieel belang | Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten. | |||
Kerncijfers | (Bedragen x € 1.000) | 1-1-2025 | 31-12-2025 | |
Eigen vermogen | 1.044 | 1.044 | ||
Vreemd vermogen | 500 | 500 | ||
Resultaat | ||||
Risico's | Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden. De stichting kent een eigen weerstandvermogen die jaarlijks beoordeeld wordt. | |||
Ontwikkelingen | De speerpunten zijn transparantie, meer maatwerk, in nauwe verbinding met de aangesloten gemeenten en met focus op collectieve inkoop en MVOI. |