Paragrafen

Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

Inleiding
De gemeente beheert een groot deel van de openbare ruimte. Hier vindt een groot aantal activiteiten plaats, zoals wonen, werken en recreëren. Daarbij maken we gebruik van kapitaalgoederen die in de openbare ruimte aanwezig zijn:

  • infrastructuur (wegen, water, riolering, kunstwerken, openbare verlichting)
  • voorzieningen (groen, sportfaciliteiten)
  • gebouwen.


Deze paragraaf behandelt, conform artikel 12 uit het BBV, de belangrijkste kapitaalgoederen die de gemeente in eigendom en/of beheer heeft. De middelen die beschikbaar worden gesteld worden ingezet om het door de raad vastgestelde beleid uit te voeren.

Inrichting en onderhoud hebben een directe relatie met elkaar. Sommige inrichtingen vragen veel onderhoud, andere juist weinig. Aangezien kapitaalgoederen een substantieel onderdeel van de begroting vormen, willen we zicht krijgen op het noodzakelijk onderhoud van deze kapitaalgoederen.
In beleidsplannen maken we afspraken over de wijze waarop we onderhouden en hoe dit aansluit op de vastgelegde ambities op gemeentelijke opgaven zoals biodiversiteit en klimaatadaptatie en circulaire economie. De doelstellingen en activiteiten die gerelateerd zijn aan deze paragraaf staan in het programma "Leefomgeving; Openbare ruimte en duurzaamheid".

WELKE ONTWIKKELINGEN SPELEN ER?

  • De samenleving wordt mondiger en daagt de gemeente vaker uit om ruimte te bieden aan vernieuwing. Dit maakt dat er een wens is om minder behoudend te beheren en meer ontwikkelend om te gaan met wensen. Het is een spanningsveld wat maakt dat het lastiger is om voorzieningen te treffen voor een instandhouding op lange termijn.
  • Veranderingen in het klimaat maken dat er veranderingen nodig zijn het onderhouden (en gebruiken) van kapitaalgoederen. Zo worden materialen blootgesteld aan andere omstandigheden dan voorzien, wat andere maatregelen vraagt dan voorzien of begroot.
  • Er is een noodzaak tot het opstellen van assetmanagementplannen en doorkijk naar de (verre) toekomst. Een nota kapitaalgoederen kan hierin een bijdrage leveren.
  • Niet alle objecten zijn volledig in beeld bij de gemeente. Er moet meer aandacht gegeven worden aan het bijhouden van gegevens over de diverse kapitaalgoederen.

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?
We willen bijdragen aan de doelen van de gemeente in het beheren en onderhouden van onze kapitaalgoederen.  Met duurzaam en ontwikkelend beheer dragen we bij aan een toekomstbestendige leefomgeving en een positieve beleving van onze inwoners.
Het niveau van onderhoud is vastgelegd in beleid. Om grote wisselingen in de exploitatie te voorkomen, werken we onder andere met onderhoudsvoorzieningen. Daaraan voegen we jaarlijks een vast bedrag toe. De uitname kan per jaar verschillen.

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?
Onderstaande tabellen laten de activiteiten voor het onderhoud van de kapitaalgoederen zien. Per discipline geven we aan wat we in een aangegeven tijdsbestek gaan doen.

Gemeentelijke gebouwen en objecten

Naam beleidsplan

Beleidsplan beheer gemeentelijke gebouwen Lisse 2021-2024

Vastgesteld

2021

Looptijd

2021-2024

Actualisatie

2024

Vastgesteld kwaliteitsniveau

In het beleidsplan is per categorie het kwaliteitsniveau benoemd

Naam beheers- en onderhoudsplannen

Meerjarenonderhoudsplan

Looptijd

2021-2040

Actualisatie

2024

Is er sprake van achterstallig onderhoud?

Nee

Naam voorziening/reserve

Voorziening gemeentelijke gebouwen Lisse

Voorziening gemeentelijke gebouwen Lisse

(x € 1.000)

2025

2026

2027

2028

Stand per 1 januari

654

680

737

653

Storting

164

164

164

164

Uitname

139

107

248

97

Stand per 31 december

680

737

653

720

Uitvoering in 2025

Kleinschalig en groot planmatig onderhoud aan diverse gebouwen.

Sportpark

Naam beleidsplan

-

Vastgesteld

-

Looptijd

-

Actualisatie

-

Vastgesteld kwaliteitsniveau

-

Naam beheer- en onderhoudsplannen

Beheerplan Sportpark Ter Specke 2019-2028

Looptijd

10 jaar

Actualisatie

2028

Is er sprake van achterstallig onderhoud?

Nee

Naam voorziening/reserve

N.v.t.

Sportpark

(x € 1.000)

2024

2025

2026

2027

Investeringsbedragen

0

0

0

0

Uitvoering in 2025

Onderhoud
Vanaf 2020 wordt het grootste deel van het dagelijks onderhoud door de verenigingen op het sportpark uitgevoerd. In het convenant wat hiervoor is opgesteld is afgesproken dat elk kwartaal een extern adviseur samen met de verenigingen een ronde maakt over het sportterrein en hen verziet van advies en tips m.b.t. het onderhoud. En tevens een vraagbaak is voor de verenigingen. Daarnaast beoordeeld de adviseur ook of de verenigingen voldoen aan de afgesproken kwaliteit.
Inmiddels mag geconcludeerd worden dat alle verenigingen het onderhoud voortreffelijk uitvoeren en het sportpark er dan ook uitstekend bij ligt. Vanwege het goed onderhoud door de verenigingen is besloten om vanaf 2024 de ronde van de externe adviseur van 4 naar 3 rondes terug te brengen en dit ook in 2025 te continueren.

Renovatie/ vervanging
Voor 2025 stond bij FC Lisse de toplaag vervanging van de natuurgrasveld van veld 2 in de planning, maar door goed onderhoud van de vereniging is dit tot nader orde uitgesteld.

Riolering

Naam beleidsplan

Integraal waterketenplan 2022-2026

Vastgesteld

2022

Looptijd

2022-2026

Actualisatie

2026

Vastgesteld kwaliteitsniveau

n.v.t.

Naam beheers- en onderhoudsplannen

n.v.t.

Looptijd

n.v.t.

Actualisatie

n.v.t.

Is er sprake van achterstallig onderhoud?

Nee

Naam voorziening/reserve

Voorziening Riolering

 

Riolering  

(x € 1.000) 

2025

2026

2027

2028

Investeringsbedragen 

          2.308

          1.854

          1.851

          2.896

Exploitatiebedragen 

686

686

686

686

Voorziening Riolering (egalisatie tarief)  

(x € 1.000) 

2025

2026

2027

2028

Stand per 1 januari 

          1.846

          1.557

             916

             359

Storing

0

0

0

0

Uitname 

            -289

            -641

            -557

            -359

Stand per 31 december 

1557

916

359

0

Uitvoering in 2025

Ophoging en aanleg drainage Van Speykstraat tussen Tasmanstraat en Kanaalstraat

Groot onderhoud bergbezinkbassin Tasmanstraat

Rioolvervanging-renovatie op diverse locaties

Renovatie mini-gemalen

Toelichting:
Het integraal waterketenplan beschrijft het gemeentelijk beleid voor het stedelijk afvalwater, hemelwater en grondwater. Met het oog op de bescherming van de volksgezondheid, het tegengaan van wateroverlast en de bescherming van het milieu, zijn hiervoor speciale voorzieningen nodig. Het plan is afgestemd op het riolerings-, zuiverings- en drinkwaterbeleid in de Bollenstreek en is de basis voor integrale toetsing aan de geldende wet- en regelgeving in de regio. Daarnaast biedt het beleidskaders in de waterketen, wat leidt tot betere afstemming in de waterketen van drinkwaterproductie, -distributie en -levering, de riolering en de afvalwaterzuivering. Het plan is opgesteld in de Cluster Bollenstreek in samenwerking met de gemeenten Katwijk, Noordwijk en Teylingen, het hoogheemraadschap van Rijnland en het waterleidingbedrijf Dunea.

Het is voor de gemeente van belang een goede integrale beleidsafweging te maken op het gebied van de rioleringszorg, de bodem- en waterkwaliteit en de gemeentelijke infrastructuur. Het waterketenplan helpt hierbij. Daarnaast heeft de gemeente zorgplicht voor inzameling en transport van stedelijk afvalwater, doelmatige inzameling en verwerking van afvloeiend hemelwater en voor het treffen van maatregelen om nadelige gevolgen van de grondwaterstand te voorkomen of beperken. Op basis van de financiële consequenties van het plan stellen we de hoogte van de rioolheffing vast.

Afkoppelen van regenwater
In de gemeente ligt grotendeels een gemengd stelsel, wat betekent dat stedelijk afvalwater en hemelwater door dezelfde buis ingezameld en getransporteerd wordt naar de afvalwaterzuivering. Met het oog op de woningbouwopgave (leidend tot meer in te zamelen en transporteren afvalwater), klimaatverandering (met zwaardere regenbuien over kortere periodes) en te behalen efficiëntie-slag bij de afvalwaterzuivering (doordat deze nu ook regenwater zuiveren) dient er afgekoppeld te worden. Dit betekent dat hemelwater in een aparte buis ingezameld zal worden en afgevoerd naar watergangen en/ of geïnfiltreerd wordt in de bodem.

Hiervoor wordt een afkoppelplan voor de hele gemeente opgesteld. Dit geeft voor de komende jaren inzicht in welke diameter hemelwaterriool per straat nodig is, wat direct input geeft voor onderhoudsprojecten, herinrichting of bij ontwikkeling van woningbouw. Hiermee krijgen we meer zicht op de daartoe benodigde investeringen over de komende decennia heen.

Aanpak Zeeheldenwijk
In navolging op de ophoging van de Van Speykstraat tussen de Tasmanstraat en Kanaalstraat is het saneren van twee overstorten de laatste fase van de aanpak Zeeheldenwijk. Na het groot onderhoud aan het bergbezinkbassin Tasmanstraat zullen de overstorten gemonitord worden om inzichtelijk te krijgen of daar na alle al uitgevoerde maatregelen nog noodzaak toe is.

Aanpak Schilderswijk
De huidige planning is dat de rioolrenovatie in combinatie onder andere het onderhoud aan de wegen in 2025 aanvangt met de voorbereiding voor een start uitvoering in 2026.

Groen

Naam beleidsplan

Omgevingsvisie Lisse

Vastgesteld

2024

Looptijd

circa 2 jaar

Actualisatie

Omgevingsvisie is een levend document dat regelmatig zal worden geactualiseerd.

Vastgesteld kwaliteitsniveau

A in het winkelgebied en B in de rest van Lisse.

Naam beheers- en onderhoudsplannen

Groenbeheerplan 2021-2030

Looptijd

10 jaar

Actualisatie

2030

Is er sprake van achterstallig onderhoud?

Nee

Naam voorziening/reserve

N.v.t.

Groen en bomen  

(x € 1.000) 

2025

2026

2027

2028

Exploitatiebedragen 

              861

              861

              861

              861

Investeringsbedragen 

475

475

475

475

 

Uitvoering in 2025

Groenvervanging
Bij het vaststellen van het groenbeheerplan is afgesproken dat ieder vier jaar een complete schouw van het groenareaal zal worden uitgevoerd en dit de basis levert voor de vervangingsopgave voor de komende jaren. In 2022 is deze schouw voor de eerste keer uitgevoerd.  In 2025 zal de groenvervanging wijkgericht worden aangepakt. Gestart wordt met Lisse rond en dan vervolgens Vrouwenpolder, Geestwater, Schilderswijk en Componistenwijk

Japanse Duizendknoop (JDK)
Japanse duizendknoop (Fallopia japonica) wordt tot de meest invasieve exoten gerekend. Is de plant eenmaal gevestigd, dan is hij zeer moeilijk weer weg te krijgen. Door zijn sterke groeikracht worden inheemse plantensoorten verdrongen. De sterke wortelstokken en stengels van de Japanse duizendknoop zijn in staat om schade te veroorzaken aan gebouwen, leidingen en wegen. In Lisse hebben we nu 8 locaties  waar de JDK aanwezig is met een totaal van 1.474 m2.

In de loop van 2023 is gestart met de bestrijding ,met behulp van heet water (stomen). De eerste resultaten in 2024 zijn hoopvol. Op diverse locaties zien we na diverse behandelingen een zichtbare afname van de JDK.

Wel is er verschil in welke soort beplanting de JDK zich bevindt. Bestrijding in gazon en ruig gras geeft een beter effect dan JDK in heesterbeplanting. De JDK en de heesterwortels zijn met elkaar verweven en daardoor moeilijker bereikbaar (bijkomend nadeel is dat ook heesterwortels worden meegekookt). De heeft met name betrekking op de locaties Blokhuis en Leharstraat.
In 2025 wordt de bestrijding met heet water doorgezet en hopen we dat de uitbreiding van de JDK een halt wordt toegebracht en geleidelijk het aantal locaties zal afnemen waar JDK is waargenomen.

Bomen

Naam beleidsplan

Bomenbeleidsplan

Vastgesteld

2014

Looptijd

15 jaar

Actualisatie

2030

Vastgesteld kwaliteitsniveau

N.v.t.

Naam beheers- en onderhoudsplannen

Opgenomen in het groenbeheerplan Lisse 2021-2030.

Looptijd

10 jaar

Actualisatie

2030

Is er sprake van achterstallig onderhoud?

Nee

Naam voorziening/reserve

Voorziening Herplantplicht bomen

Voorziening Herplantplicht bomen

(x € 1.000)

2024

2025

2026

2027

Stand per 1 januari

 16

16

16

16

Storting

 0

 0

 0

0

Uitname

 0

 0

 0

0

Stand per 31 december

 16

16

16

16

Uitvoering in 2025

Boomveiligheidscontrole (BVC)
Jaarlijks wordt een derde deel van de bomen in de gemeente beoordeeld d.m.v. een boomveiligheidscontrole (BVC). De BVC is een systematische en methodische aanpak om de veiligheid van bomen te beoordelen. De BVC is primair gebaseerd op een visuele beoordeling van de boom. Dit houdt in dat men kijkt naar zichtbare gebreken die binnen een bepaalde tijdsperiode schade kunnen veroorzaken. Deze controle is een momentopname en de zichtbaarheid van gebreken kan variëren met het seizoen. De gegevens die tijdens de BVC worden verzameld, worden vastgelegd in het beheersysteem GRIB en gebruik voor het uitvoeren van het cyclus beheer zoals b.v. het snoeien en kappen van bomen.

In 2025 zal de BVC in de wijken Meer en Duin, Meerenburgh, Oranjewijk, Zeeheldenwijk, Centrum, Bloemenwijk en Van Rijckevorsel worden uitgevoerd en waarbij de verwachting is dat er circa 3.600 bomen worden gecontroleerd. Daarnaast zullen er ook nog circa 500 ‘Attentiebomen’ in heel Lisse worden gecontroleerd.
Binnen de Boomveiligheidscontrole (BVC) kan de controlefrequentie variëren afhankelijk van de vastgestelde risico's en de staat van de boom. In Lisse wordt elke boom minimaal 1 keer per drie jaar gecontroleerd. Maar als een boom als 'Attentieboom' wordt geclassificeerd betekent dat er binnen de visuele BVC één of meer BVC-gerelateerde boomgebreken zijn geconstateerd die binnen 1 jaar een risico kunnen vormen, dan is het noodzakelijk de controlefrequentie te verhogen tot jaarlijks.

Na uitvoering van de BVC zal in het 4e kwartaal en 1e kwartaal 2026 de onderhoudswerkzaamheden worden uitgevoerd aan de bomen, zoals snoeien, om de gezondheid en veiligheid van de bomen te waarborgen en hun esthetische waarde te behouden.

Wegen

Naam beleidsplan

Beleidsplan Wegen

Vastgesteld

2022

Looptijd

2022-2026

Actualisatie

2026

Vastgesteld kwaliteitsniveau

Basis en basis+

Naam beheer- en onderhoudsplannen

Meerjarenplanning groot onderhoud wegen

Looptijd

2 jaar

Actualisatie

Jaarlijks

Is er sprake van achterstallig onderhoud?

Nee

Naam voorziening/reserve

Voorziening Wegen

Wegen  

(x € 1.000) 

2025

2026

2027

2028

Bedragen klein onderhoud 

             157

             157

             157

             157

Bedragen groot onderhoud 

792

792

792

792

Investeringsbedragen 

575

305

305

335

 

Uitvoering in 2025

Klein onderhoud wegen op diverse locaties

Groot onderhoud elementenverhardingen op diverse locaties

Groot onderhoud asfaltverhardingen op diverse locaties

Onderhoud belijning
Vaststellen assetmanagementplan (herijking van beleidsplan) + beheerplan

Toelichting:
Het beleidsplan ‘Wegen’ omvat het gemeentelijk wegenbeleid. Doel ervan is het leggen van een bestuurlijke, beheersmatige en financiële basis voor het wegbeheer in de komende vijf jaar, met een doorkijk naar de daaropvolgende jaren.

In het beleidsplan zijn de beleidskaders omschreven en uitgewerkt tot beleidsdoelstellingen en strategieën. Ook bevat het de kwaliteitsniveaus waaraan de wegen moeten voldoen. In het plan voldoen we voor alle wegtypes aan het basiskwaliteitsniveau voor de thema's veiligheid, comfort en aanzien. Dit niveau wil zeggen dat we het wegennet voor de weggebruiker op een verantwoorde wijze in stand houden. De kwaliteit van de fietspaden, winkelstraten en looproutes rond seniorencomplexen is daarbij extra belangrijk; hier hebben we kwaliteitsniveau dan ook gesteld op basis+. In het plan hebben we ook de zettingen van de verhardingen meegenomen. Ophoging van deze wegen garandeert de toegankelijkheid van de woningen.

Speelplaatsen

Naam beleidsplan

Uitvoeringsprogramma spelen en sporten buitenruimte 2020

Vastgesteld

2020

Looptijd

2020 - 2030

Actualisatie

2030

Vastgesteld kwaliteitsniveau

Basis

Naam beheers- en onderhoudsplannen

Vervangingsplan spelen

Looptijd

Wordt jaarlijks herzien door de beheerder op basis van inspectiegegevens.

Actualisatie

2023

Is er sprake van achterstallig onderhoud?

Nee

Naam voorziening/reserve

N.v.t.

Speelplaatsen  

(x € 1.000) 

2025

2026

2027

2028

Investeringsbedragen 

             102

             104

             107

             110

Exploitatiebedragen 

48

48

48

48

 

Uitvoering in 2025

  • Herinrichten van speelplaatsen op basis van het vervangingsplan spelen 
  • Hoofdinspectie laten uitvoeren
  • Actualiseren van de online plattegrond met speelplaatsen
  • Uitvoeren van groot onderhoud
  • Uitvoeren onderhoud kunstgras
  • Oude speelplaatsen verwijderen conform het uitvoeringsprogramma

Straatmeubilair, bebording en bewegwijzering

Naam beleidsplan

Niet vastgesteld, in 2025 nader vaststellen

Vastgesteld

Niet vastgesteld

Looptijd

-

Actualisatie

-

Vastgesteld kwaliteitsniveau

Basis

Naam beheers- en onderhoudsplannen

-

Looptijd

-

Actualisatie

-

Is er sprake van achterstallig onderhoud? (zo ja, toelichting opnemen in paragraaf)

Nee

Naam voorziening/reserve

-

Straatmeubilair, bebording en bewegwijzering  

(x € 1.000) 

2025

2026

2027

2028

Exploitatiebedragen 

               33

               33

               33

               33

 

Uitvoering in 2024

  • Uitvoeren van groot onderhoud
  • Uitvoeren van klein onderhoud
  • Vaststellen van assetmanagementplan, herijking beheerplan waarbij diverse elementen in de openbare ruimte worden gesplitst naar juiste noemers en budgetten.

Openbare verlichting

Naam beleidsplan

Beleidsplan Openbare verlichting

Vastgesteld

2018

Looptijd

2018-2022

Actualisatie

2024

Vastgesteld kwaliteitsniveau

Alle verlichting in 2030 vervangen door LED

Naam beheers- en onderhoudsplannen

Beheerplan Openbare Verlichting 2018-2022

Looptijd

2018-2022

Actualisatie

2024

Is er sprake van achterstallig onderhoud?

Nee

Naam voorziening/reserve

N.v.t.

Openbare verlichting  

(x € 1.000) 

2025

2026

2027

2028

Investeringsbedragen 

             177

             185

             202

             202

Bedragen t.l.v. exploitatie 

               90

               90

               90

               90

 

Uitvoering in 2024

Vervangingsprojecten duurzame verlichting
In Lisse bestaat momenteel 61% van de openbare verlichting uit ledverlichting. Dat aandeel groeit eind 2024 tot 67%, waarbij de nadruk ligt op de aanpak van de verlichting  van alle hoofdwegen. In 2025 gaan we verder met de structurele vervanging van conventionele verlichting door duurzame ledverlichting en is de verwachting dat het aandeel led groeit tot 75%. Hiermee besparen we structureel op energie en onderhoud.
Integraal werken: minder overlast en onderhoudskosten
Bij de vervangingen zetten we in 2025 in op integraal werken. Door de vervangingsmomenten en de locaties af te stemmen met de onderhoudsplanningen van riool en  wegen zorgen we ervoor dat de overlast van de uitvoeringswerkzaamheden voor de burgers en omwonenden tot een minimum worden beperkt en wordt er tevens bespaard op onderhoudskosten.
Nieuw beleidsplan Openbare verlichting 2025 t/m 2028
We werken momenteel aan een nieuw beleidsplan openbare verlichting voor de jaren 2025 t/m 2028. De planning is dat het nieuwe beleidsplan eind 2024 door de raad wordt vastgesteld.
Voorbereidingen nieuw meerjarencontract onderhoud openbare verlichting
In 2025 treffen we de voorbereidingen voor een nieuw meerjarencontract met  een onderhoudsaannemer. Dit doen we binnen HLT samen met gemeente Noordwijk en gemeente Katwijk (Bollen5). Op deze wijze reduceren we de kosten voor de aanbesteding en bedingen we betere prijzen voor materialen.
Slim (gebruik) maken van de openbare verlichting
Een deel van de ledverlichting in Lisse is “slim” en bevat mogelijkheden om de status van de verlichting op afstand te kunnen uitlezen en te bedienen. Zo kan er automatisch  een signaal naar het beheersysteem worden gestuurd als een lichtpunt in storing is. In 2025 zetten we deze technologie op grotere schaal in door storingen aan de verlichting ook direct en automatisch door te zetten naar onze onderhoudsaannemer. Onze ambitie is om hiermee al een deel van de storingen te kunnen verhelpen alvorens er een melding van is gedaan.  
Samenwerking en kennisdeling in de Bollen 5 en regiogemeenten
We wisselen 2 keer per jaar kennis en ervaringen uit met alle regiogemeenten en meer frequent binnen de Bollen 5. Hierin bespreken we nieuwe ontwikkelingen en mogelijke oplossingsroutes voor bestaande knelpunten (zoals de hoeveelheid netstoringen)
Innovatieve pilot inzet solar  lichtpanelen bij netstoringen
Netstoringen leiden ertoe dat de openbare verlichting (tijdelijk) geen voeding krijgt. Dat heeft tot gevolg dat er geen verlichting is in delen van de wegen en/of wijken die getroffen zijn door een netstoring. Het ondergrondse net is eigendom van netbeheerder Liander. Voor het oplossen van netstoringen is de gemeente grotendeels afhankelijk van de planning van Liander.
De doorontwikkeling van zonnepanelen brengt hier vanaf de winter 2024/2025 mogelijk verandering in. Innovatieve solar lichtpanelen kunnen ondersteuning bieden bij langdurige netstoringen aan de openbare verlichting. De solar panelen kunnen eenvoudig aan uitgevallen lichtmasten worden bevestigd zodat er tijdelijk toch verlichting is. Als een netstoring door Liander weer is verholpen kunnen de solar panelen  weer worden verwijderd en op andere locaties worden ingezet.
In 2024 schaffen we in de vorm van een pilot een aantal solar panelen aan. Deze innovatie optie gaan we vanaf de winterperiode 2024/2025 bij netstoringen inzetten om onveilige locaties met veel verkeer in de avonduren te kunnen voorzien van verlichting. Als de pilot met solar panelen aan lichtmasten succesvol is overwegen we uitbreiding van het aantal solar panelen in 2025.

Civiele kunstwerken

Naam beleidsplan

Beheerbeleidsplan civiele kunstwerken 2018-2022

Vastgesteld

2018

Looptijd

2018-2022

Actualisatie

Niet, is overgegaan in beheerplan 2023-2027

Vastgesteld kwaliteitsniveau

Basis

Naam beheers- en onderhoudsplannen

Beheerplan civiele kunstwerken 2023-2027

Looptijd

2023-2027

Actualisatie

2027

Is er sprake van achterstallig onderhoud?

Nee

Naam voorziening/reserve

Voorziening M.O.P. Bruggen

Civiele kunstwerken  

(x € 1.000) 

2025

2026

2027

2028

Investeringsbedragen 

             203

                -  

             164

                -  

Bedragen t.l.v. exploitatie 

               69

               69

               69

               69

Bedragen t.l.v. voorziening 

               23

               79

               60

               46

 

Voorziening M.O.P. Bruggen  

(x € 1.000) 

2025

2026

2027

2028

Stand per 1 januari 

               77

               92

               51

               28

Storting 

               38

               38

               38

               38

Uitname 

               23

               79

               60

               46

Stand per 31 december 

               92

               51

               28

               20

Uitvoering in 2024

In het beheerplan 'Civiele kunstwerken 2023-2027' is een programma voor onderhoud en de vervanging van de civiele kunstwerken opgenomen voor 2023 t/m 2027 en de financiële gevolgen daarvan. Dit plan is in 2023 opgesteld en wordt in 2027 geactualiseerd.

Investering: Voor 2024 staan geen grote vervangingsinvesteringen gepland.
Door de slechte staat van de Grachtbrug wordt een planstudie verricht naar een oplossing voor de lange termijn.

Baggeren

Naam beleidsplan

Baggerbeleids- en beheerplan Lisse

Vastgesteld

2018

Looptijd

2013-2022

Actualisatie

Gaat op in het Programma Water en Klimaatadaptatie

Vastgesteld kwaliteitsniveau

-

Naam beheers- en onderhoudsplannen

Baggerbeleids- en beheerplan Lisse

Looptijd

2013-2022

Actualisatie

Gaat op in het Programma Water en Klimaatadaptatie

Is er sprake van achterstallig onderhoud?

-

Naam voorziening/reserve

Voorziening baggeren

Uitvoering in 2024

In HLT-verband wordt een baggerbestek opgesteld en uitgevoerd in 2023-2024. De planning is in Q4 de eerste werkzaamheden uit te voeren en doorlopend in Q1 2024. Baggeren is onderdeel worden van het Programma Water en Klimaatadapatie (PWKA) 2024-2028 dat in het Q3 2023 uiterlijk Q4 2023 aan het bestuur wordt aangeboden.

Hierin geeft de gemeente een doorkijk in het beheer van watergangen, oevers en duikers in relatie tot klimaatverandering. In het PWKA worden extra middelen aangevraagd voor baggeren per Q1 2024. Afhankelijk van de besluitvorming zal de scope worden bepaald.

Oevers

Naam beleidsplan

Beleidsplan Oevers 2019-2028

Vastgesteld

2018

Looptijd

2019-2028

Actualisatie

Gaat op in het Programma Water en Klimaatadaptatie

Vastgesteld kwaliteitsniveau

B/C

Naam beheer- en onderhoudsplannen

-

Looptijd

-

Actualisatie

-

Is er sprake van achterstallig onderhoud?

-

Naam voorziening/reserve

Voorziening Beschoeiingen

Uitgaven  

(x € 1.000) 

2025

2026

2027

2028

Investeringsbedragen 

             382

             382

             382

             382

Bedragen t.l.v. exploitatie 

                -  

                -  

                -  

                -  

Bedragen t.l.v. voorziening 

             117

             117

             117

             117

Voorziening baggeren

(x € 1.000) 

2025

2026

2027

2028

Stand per 1 januari 

                -  

                -  

                -  

                -  

Storting 

             102

             102

             102

             102

Uitname 

             102

             102

             102

             102

Stand per 31 december 

                -  

                -  

                -  

                -  

Voorziening Beschoeiingen  

(x € 1.000) 

2025

2026

2027

2028

Stand per 1 januari 

 0  

 0  

 0  

 0  

Storting 

 15  

 15  

 15  

 15  

Uitname 

 15  

 15  

 15  

 15  

Stand per 31 december 

 0  

 0  

 0  

 0  

 

Uitvoering in 2024

Beschoeiing is onderdeel worden van het Programma Water en Klimaatadapatie (PWKA) 2024-2028 dat in het Q3 2023 uiterlijk Q4 2023 aan het bestuur wordt aangeboden. In het PWKA worden extra middelen gevraagd voor beschoeiingen per Q1 2024.

Deze pagina is gebouwd op 11/20/2024 16:38:27 met de export van 11/20/2024 16:30:30