Programma 2 Leefomgeving

Openbare orde en veiligheid

Veiligheidsbeleid
We willen dat Lisse een veilige plaats is om in te wonen, leven, werken en recreëren. Dat bereiken we door de sociale en fysieke veiligheid te verbeteren en onze wettelijke verplichte veiligheidstaken uit te voeren. Samenwerking met inwoners, ondernemers en ketenpartners is en blijft daarin essentieel. Door samenwerking komen we tot duurzame oplossingen. We willen weten wat er speelt, we gaan met elkaar in gesprek en kiezen samen voor een aanpak. De gemeente voert hierin regie met het Integraal Veiligheidsbeleid (IVB) 2024-2027. Het IVB bevat de kaders, strategische uitgangspunten, prioriteiten en de hoofdlijnen van de aanpak. Deze vertalen we in het Veiligheidsjaarplan naar concrete maatregelen. Dit plan voeren we samen met onze partners, inwoners en ondernemers uit.
In 2024 is het Integraal Veiligheidsbeleid 2024-2027 vastgesteld. De prioriteiten voor deze periode zijn Ondermijning, Zorg  en veiligheid, Jeugd en veiligheid, en Digitale veiligheid.  Naast deze prioriteiten blijft er aandacht voor misdrijven als woninginbraak en fietsendiefstal, maar ook verkeersveiligheid.
De positie van het thema veiligheid op de gemeentelijke agenda wordt steeds prominenter en omvangrijker. rol op de gemeentelijke agenda. Daarbij groeit de verantwoordelijkheid van die rol en de onderwerpen die eronder vallen. Het gaat dan om de rol van de gemeente bij de bestrijding van georganiseerde misdaad, de veiligheid op straat en de directe woonomgeving, maar ook bij de aanpak van digitale veiligheid en inzet op crises.

Samenwerking
Intensieve effectieve samenwerking met en tussen ketenpartners is de sleutel naar het tegengaan van huidige en nieuwe vormen van onveiligheid tegen te gaan én naar het bestendigen en vergroten van de veiligheid voor onze inwoners. Veel veiligheidsvraagstukken kunnen niet meer alleen met de traditionele veiligheidspartners, zoals politie en brandweer, benaderd worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lang lopende casussen woonoverlast, de toename van het aantal personen met verward gedrag en ondermijnende criminaliteit. Partners als de woningbouw, het RIEC en Voor Ieder 1 zijn hierbij onmisbaar.

Ondermijning

Georganiseerde ondermijnende criminaliteit is vaak niet direct zichtbaar. Drugslaboratoria,
hennepkwekerijen, mensenhandel, witwaspraktijken en vastgoedfraude spelen zich vaak buiten ons gezichtsveld af. Daarom is er ook een landelijke aanpak ontwikkeld om deze vorm van criminaliteit tegen te gaan. Ook in de gemeente Lisse is sprake van criminele, ondermijnende activiteiten en misstanden. We werken daarom intensief en integraal samen met partners als politie, het RIEC en de Belastingdienst om georganiseerde, ondermijnende criminaliteit aan te pakken en zoveel mogelijk te voorkomen.

In de strijd tegen ondermijnende criminaliteit is preventie heel belangrijk. Om te voorkomen dat onze jeugd afglijdt in de zware criminaliteit implementeren we de door het RIEC aangeboden doorlopende leerlijn als onderdeel van het project Dealbreakers in afwachting van besluitvorming over de begroting 2026 voor de uitrol van de totaal aanpak Dealbreakers. Ook blijven we investeren in publiekscampagnes om de bewustwording en meldingsbereidheid bij inwoners te verhogen. Recentelijk hebben we de effectiviteit van deze campagnes onderzocht. De uitkomsten van dit onderzoek betrekken we bij de inhoud en opzet van onze aankomende campagnes.

De (door)ontwikkeling en versterking van de lokale aanpak van ondermijning staan centraal. Een toekomstbestendige aanpak van (ondermijnende) criminaliteit vraagt om het versterken van de preventieve aanpak en de verbinding tussen repressie en preventie. Belangrijke onderdelen van de aanpak zijn werken aan een weerbare samenleving en een weerbare overheid. De afgelopen periode hebben we geïnvesteerd in het verbeteren van het zicht op ondermijning, de weerbaarheid van de gemeentelijke organisatie en het integraal aanpakken van casuïstiek.

Effectindicatoren:
De effecten van de aanpak van ondermijnende criminaliteit zijn lastig in
harde cijfers uit te drukken en hierdoor in zowel kwalitatieve en kwantitatieve zin beperkt inzichtelijk te
maken. Dit is inherent aan de problematiek: deze vorm van criminaliteit vindt in de regel in het
onzichtbare plaats. Over de precieze omvang ervan zijn geen betrouwbare cijfers
beschikbaar. Er zijn wel verschillende signalen dat de aanpak effect sorteert. We zijn bezig om over verschillende effectindicatoren te  rapporteren. Zo willen we de effecten van de aanpak van ondermijnende criminaliteit beter kwantificeerbaar maken.  De onderstaande indicatoren hebben zowel betrekking op de preventieve als de repressieve kant van deze aanpak:

Effectenindicatoren

Ingekomen signalen (intern)

Ingekomen signalen (extern)

Aantal MMA meldingen

Aantal BIBOB onderzoeken

Waarvan geweigerd op BIBOB

BIBOB ingetrokken

Aantal sluitingen panden

Aantal bestuurlijke waarschuwingen

Last onder dwangsom

Integrale controles

Aantal trajectbegeleiding uitgevoerd door Jeugdpreventieteam.

Zorg en veiligheid
Door problemen binnen het zorgdomein, waaronder wachtlijsten en beperkte plekken binnen de maatschappelijke zorg, ontstaan (woon)overlast en potentieel gevaarlijke situaties. Door de zorg en de veiligheidsketen in een vroeg stadium met elkaar te verbinden, kunnen we deze problematiek effectief aanpakken. Dit gebeurt zowel beleidsmatig, bijvoorbeeld bij de inzet van bestuurlijke maatregelen, als op casuïstiek niveau.
Het is noodzakelijk dat de regionale samenwerking tussen het sociaal domein en het
veiligheidsdomein geborgd blijft. In specifieke gevallen vraagt de complexiteit van de casus om specifieke regionale behandeling, welke is belegd bij het Zorg- en Veiligheidshuis. We denken hierbij aan casussen met betrekking op nazorg ex-gedetineerden, radicalisering en zedendelinquenten waarbij goed contact met regionale partijen zoals het Openbaar Ministerie, reclassering en jeugdbescherming essentieel is.

Jeugd en veiligheid
De integrale aanpak van jeugdoverlast door middel van de Zorg- en Veiligheidstafel werkt. Daarbinnen investeren we ook gezamenlijk met de ketenpartners in de groepsaanpak. Zo zijn we wendbaar en kunnen we snel inspelen op de actuele 'vraag' van de jeugd. We zetten in op verbinding met de jongeren door de boa’s, het jongerenwerk en de politie. We weten wat op scholen speelt maar ook wat zich op de digitale ‘straat’ afspeelt. Jongeren kunnen dader van digitale criminaliteit zijn, maar ze zijn ook vaak slachtoffer.

Jongeren zijn vol in ontwikkeling en maken daarin soms onverstandige keuzes, soms zo onverstandig dat ze in aanraking komen met justitie. Om te voorkomen dat onze jeugd afglijdt in de zware criminaliteit implementeren we zoals eerder aangegeven de door het RIEC aangeboden doorlopende leerlijn als onderdeel van het project Dealbreakers in afwachting van besluitvorming over de begroting 2026 voor de uitrol van de totaal aanpak Dealbreakers.

Zorg en veiligheid
Door problemen binnen het zorgdomein, waaronder wachtlijsten en beperkte plekken binnen de maatschappelijke zorg, ontstaan (woon)overlast en potentieel gevaarlijke situaties. Door de zorg en de veiligheidsketen in een vroeg stadium met elkaar te verbinden, kunnen we deze problematiek effectief aanpakken. Dit gebeurt zowel beleidsmatig, bijvoorbeeld bij de inzet van bestuurlijke maatregelen, als op casuïstiek niveau.
Het is noodzakelijk dat de regionale samenwerking tussen het sociaal domein en het
veiligheidsdomein geborgd blijft. In specifieke gevallen vraagt de complexiteit van de casus om specifieke regionale behandeling, welke is belegd bij het Zorg- en Veiligheidshuis. We denken hierbij aan casussen met betrekking op nazorg ex-gedetineerden, radicalisering en zedendelinquenten waarbij goed contact met regionale partijen zoals het Openbaar Ministerie, reclassering en jeugdbescherming essentieel is.

Digitale veiligheid
Digitale criminaliteit heeft de laatste jaren een opmars gemaakt. Cybercriminelen maken gebruik van nieuwe ontwikkelingen, zoals AI. Het is belangrijk dat onze inwoners zich bewust zijn van de risico’s in de digitale leefwereld. De gevolgen van deze vorm van criminaliteit kunnen zeer groot zijn. De gemeente Lisse zet in op het voorlichten van inwoners en ondernemers om deze risico’s te verkleinen.

Toezicht en handhaving
In 2023 is het handhavingsbeleid 2020-2023 geëvalueerd en is een nieuw vierjarig beleid vastgesteld (VTH 2024-2027). Vanuit het handhavingsbeleid, waarin de prioriteiten zijn gesteld, werken we met een jaarlijks handhavinguitvoeringsprogramma (HUP).
Bepaalde problematiek wordt projectmatig opgepakt, zoals verkeersproblematiek, ondermijning en jeugdoverlast.  Door de beperkte capaciteit bij de politie is er een verschuiving van werkzaamheden naar de boa’s. Meldingen zijn complexer en daardoor arbeidsintensiever. De politiecapaciteit op straat zal de komende jaren onder druk blijven staan door  nieuwe taken en de grote uitstroom van pensioengerechtigden.

Crisisbeheersing
De gemeente Lisse investeert actief in het verder versterken van de verbinding en samenwerking met de Veiligheidsregio Hollands-Midden. Dit gebeurt op lokaal niveau in de vorm van een jaarlijks brandweeroverleg met post Lisse en het ondersteunen van wervingsacties voor nieuwe vrijwilligers. Op bestuurlijk niveau is er elk kwartaal een overleg met de directie van de Veiligheidsregio. Daarnaast zetten we in op het opleiden, trainen en oefenen van medewerkers van de crisisorganisatie van HLTsamen. Nieuwe ontwikkelingen worden hierbij meegenomen; denk aan de komst van zonnepanelen en elektrische voertuigen en de impact hiervan op incidenten.

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?

Doel:

Het signaleren, voorkomen en aanpakken van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit.

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

A1

Signaleren:

  • Het uitvoeren van preventief toezicht en integrale controles.
  • Het blijvend investeren in awareness intern en extern door middel van trainingen en publiekscampagnes.
  • Het in samenwerking met het RIEC actualiseren van ons Ondermijningsbeeld om goed zicht te hebben op de problematiek.

A2

Voorkomen:

  • Het verder versterken van een weerbare samenleving via publiekscampagnes.
  • Het verder versterken van een weerbare organisatie via onder andere de inzet van trainingen (algemeen en op maat).
  • Het implementeren van de (doorlopende) leerlijn vanuit het project Dealbreakers gericht op het voorkomen van jonge aanwas, vooruitlopend op een mogelijk uitrol van de totaalaanpak Dealbreakers in 2026, afhankelijk van besluitvorming over de begroting 2026.

A3

Aanpakken:

  • Het lokaal oppakken van signalen en het uitlopen van casuïstiek.
  • Het waar nodig opwerken van signalen tot een (regionale) RIEC casus dan wel handhavingsknelpunt.
  • Het geven van uitvoering aan het samen met partners opgestelde plan van aanpak drugscriminaliteit.

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?

Doel:

We voorkomen dat zorgproblematiek escaleert naar veiligheidsproblematiek (sociale veiligheid).

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

B1

We zetten in op het voorkomen en aanpakken van multiproblematiek. We nemen deel aan verschillende overlegvormen, waaronder het Zorgnetwerkoverleg en overleggen in het Zorg- en Veiligheidshuis. De focus hierbij ligt op zowel het veiligheids- als het zorgaspect, waarbij we de interne samenwerking tussen het sociaal domein en openbare orde en veiligheid opzoeken.

B2

We verminderen woonoverlast en burenruzies door, waar nodig, samen met onze partners buurtbemiddeling in te zetten.  

B3

Indien van toepassing leggen we bestuurlijke maatregelen op om woonoverlast of huiselijk geweld terug te dringen.

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?

Doel:

We bieden jongeren een veilige omgeving waarin zij zich kunnen ontwikkelen
en onderdeel van de samenleving uitmaken.

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

C1

We voeren regie op de Zorg- en Veiligheidstafel Jeugd. Kinderen over wie zorgen bestaan, worden in een vroeg stadium integraal besproken om te voorkomen dat zij afglijden. Er wordt een gezamenlijk plan van aanpak opgesteld waarbij de ketenpartner die de casusregie heeft het contact legt met jongere en/of ouders. Hierbij is er ook aandacht voor het gezin rondom het kind.

C2

We faciliteren het Jeugd in de Buitenruimte-overleg, waarbij jongerenwerk, politie en boa’s informatie delen over hangplekken. We kennen onze jongeren en zetten gezamenlijk in op het voorkomen van overlast.

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?

Doel:

Onze inwoners en medewerkers zijn digitaal weerbaar.

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

D1

We geven voorlichting aan verschillende doelgroepen om de weerbaarheid te vergroten en de kans op slachtofferschap te verkleinen.

D2

We vergroten de interne digitale weerbaarheid door het inzetten van bewustwordingstools. Onze crisisorganisatie is ingericht op digitale crises.

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?

Doel:

Een veilige fysieke leef-, woon- en werkomgeving.

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

E1

Deelnemers van de gemeentelijke crisisorganisatie worden opgeleid en oefenen zodat de gemeente voorbereid is op rampen/crises.

E2

We bevorderen de leefbaarheid door te controleren op

  • verkeersveiligheid rondom scholen
  • parkeren binnen de blauwe zone en foutief parkeren

E3

We adviseren op risicovolle evenementen. We zijn aanwezig bij vooroverleggen en werken nauw samen met de organisatie van evenementen en met de hulpdiensten.

E4

We bevorderen een veilig ondernemersklimaat door controles uit te voeren. We voeren regie en adviseren over publiek-private samenwerking ter verbetering van de veiligheid (KVO).

Samenwerkingspartners

Verbonden partijen

Overige samenwerkingspartners

Veiligheidsregio Holland Midden (VRHM)
Omgevingsdienst West-Holland (ODWH)

Politie
Stichting Voor Ieder 1
Zorg- Veiligheidshuis Hollands Midden
Welzijnskwartier
Openbaar Ministerie
Halt
Brijder
GHOR
Regionaal Bureau Leerrecht (RBL)
Jeugdbescherming West
Onderwijs
RIEC

Deze pagina is gebouwd op 11/20/2024 16:38:27 met de export van 11/20/2024 16:30:30